Undervisning

UNDERSØG. BRUG. DELTAG.

Undervisningsprogrammet skal styrke den refleksive del af historieundervisningen og understøtte brugen af museer som eksterne læringsrum

Randers Arrest, Museum Østjylland

 

Undervisningsprogrammet skal styrke den refleksive del af historieundervisningen og understøtte brugen af museer og eksterne læringsrum i undervisningssammenhæng. Det pædagogiske og didaktiske greb for alt materiale er begrebet historiebrug og et fokus på de valg og fravalg, al historieskrivning gør – også museer, historiebøger og tv-serier.

Der er tre måder at bruge undervisningsprogrammet på:

  1. Man kan undersøge Danmark historie gennem undervisningssitet dr.dk/skole/historieromdanmark og blive klogere på, hvordan de forskellige perioder er fremstillet, og hvad det gør ved vores forståelse af dem i dag. Du kan finde en række undervisningsforløb, du kan bruge direkte i din undervisning.
  2. Man kan bruge sit lokale museum til at få flere og andre historier end dem, som er vist på tv.
  3. Man kan deltage med sin klasse i konkurrencen ”lav din egen Danmarks historie”.

 


 

Undervisningsprogrammet består af:

Et digitalt, aldersopdelt undervisningsmateriale til grundskolen. Det er struktureret efter DRs tv-serie ’Historien om Danmarks’ kronologi og skal bruges som et supplement til det øvrige lærebogsmateriale, som allerede findes – og til museernes undervisningsmaterialer.

En kurateret kildesamling med 20 af de bedste genstande fra museerne med arbejdsspørgsmål til eleverne.

Arbejdsopgaver som forbinder sidens artikler, den kuraterede kildesamling og tv-serien ’Historien om Danmark’.

Undervisningsforløb til lærerne som er lige til at gå i gang med som ny eller garvet lærer.

En lokal og national konkurrence hvor eleverne kan deltage på ugeplan (gennem anmeldelser af historiske bøger, film eller den lokale udstilling om stenalderen) og i efteråret, hvor den nationale filmkonkurrence bliver sat i gang for at finde den bedste elevproducerede tominutters-film om Danmarks historie.